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doi:10.22028/D291-41774
Title: | Leadership in ophthalmology training : Opportunities and risks of medical specialist education |
Other Titles: | Führung in der augenärztlichen Ausbildung. Chancen und Risiken der Facharztweiterbildung |
Author(s): | Seitz, Berthold Turner, Christina Hamon, Loïc Sneyers, Albéric Alles, Felix Maamri, Amine Goebels-Kummerow, Susanne Fiorentzis, Miltiadis Bechrakis, Nikolaos E. |
Language: | English |
Title: | Die Ophthalmologie |
Volume: | 121 |
Issue: | Suppl 1 |
Pages: | 48-60 |
Publisher/Platform: | Springer Nature |
Year of Publication: | 2024 |
Free key words: | Curriculum Satisfaction Ophthalmology Resident Exchange program Curriculum Zufriedenheit Augenheilkunde Assistenzarzt Austauschprogramm |
DDC notations: | 610 Medicine and health |
Publikation type: | Journal Article |
Abstract: | Medical specialist training requires constant improvement and adaptation of the
contents to the current situation. Nowadays, young physicians have the opportunity
to select among the most renowned institutions and can choose the one most
qualified for their training. Hospitals on the other hand still have the desire to recruit
highly qualified physicians for their resident programs, which requires a good,
well-rounded and reliable offer by the department under good leadership. Thus,
among other issues a modern and multilingual homepage is already an important
instrument for successfully addressing applicants and winning them over for the
department. In addition to a well-planned and structured training plan (e.g., the
“Homburg Curriculum”) and a so-called “resident guide”, many other additional offers
are nowadays part of a successful training, such as structured internal and external
specialist training courses, well thought out research concepts available to all interested
parties, wet labs for practical exercises on pig’s eyes and as the latest most innovative
addition, a virtual reality simulator. Due to a structured curriculum with regular
continuous education during the daily early morning meetings and an exchange
program with another university eye hospital, not only the residents can benefit but
ultimately also the department itself. In addition, future specialists are involved in
the respective organization (so-called “service teams”) from the very beginning. This
conveys a great deal of knowledge and expertise but also organizational skills and
thus improves the quality of training. In any case, standardized residency training with
a view beyond the horizon, which is transparently organized and reliably carried out,
improves the quality of training in order to become a certified ophthalmologist and
increases the satisfaction of the residents. A department which is committed and can
offer a wide range of services will benefit from motivated and satisfied employees in
a good interpersonal climate, which in the end benefits not only the team but also the
patients. Die Facharztweiterbildung erfordert eine stetige Verbesserung und Anpassung der Inhalte an die aktuelle Situation. Junge Ärzte haben heute die Wahl, wo sie ihre Weiterbildung absolvieren, und suchen sich die für sie beste Stelle aus. Die Kliniken auf der anderen Seite haben nach wie vor den Wunsch, hoch qualifizierte Ärzte für die Facharztausbildung zu rekrutieren, was ein gutes, abgerundetes und verlässliches Angebot seitens der gut geführten Klinik erfordert. So ist unter anderem die moderne und mehrsprachige Homepage schon ein wichtiges Instrument, um Bewerber mit Erfolg anzusprechen und für die Klinik zu gewinnen. Neben einem gut geplanten und strukturierten Weiterbildungsplan (z. B. „Homburger Curriculum“) und einem sog. „Assistentenführer“ gehören heutzutage viele weitere zusätzliche Angebote zu einer gelingenden Weiterbildung, wie z. B. strukturierte interne und externe Fortbildungen, durchdachte Forschungskonzepte verfügbar für alle Interessierten, Wetlabs für praktische Übungen am Schweineauge und – als neueste, innovativste Ergänzung – ein Virtual-Reality-Simulator. Durch ein strukturiertes Curriculum mit regelmäßigen Fortbildungen in der täglichen Frühbesprechung und einem Austauschprogramm mit einer anderen Universitätsaugenklinik profitieren nicht nur die Assistenzärzte, sondern letztendlich auch die Klinik. Darüber hinaus werden die angehenden Fachärzte von Anfang an in die sie selbst betreffende Organisation (sog. „Service-Teams“) eingebunden. Damit wird ein großes Maß an Wissen und Fertigkeiten, aber auch Organisationsgeschick vermittelt und so die Qualität der Weiterbildung verbessert. Eine standardisierte Facharztweiterbildung mit Blick über den Tellerrand hinaus, die transparent organisiert ist und verlässlich durchgeführt wird, verbessert in jedem Fall die Qualität der Weiterbildung zum Augenarzt und erhöht die Zufriedenheit der Assistenzärzte. Eine Klinik, die sich engagiert und ein breit gefächertes Angebot bieten kann, wird in einem guten zwischenmenschlichen Klima von motivierten und zufriedenen Mitarbeitern profitieren, was am Ende nicht nur dem Team, sondern auch den Patienten zugutekommt. |
DOI of the first publication: | 10.1007/s00347-023-01972-9 |
URL of the first publication: | https://doi.org/10.1007/s00347-023-01972-9 |
Link to this record: | urn:nbn:de:bsz:291--ds-417747 hdl:20.500.11880/37379 http://dx.doi.org/10.22028/D291-41774 |
ISSN: | 2731-7218 2731-720X |
Date of registration: | 18-Mar-2024 |
Faculty: | M - Medizinische Fakultät |
Department: | M - Augenheilkunde |
Professorship: | M - Prof. Dr. Berthold Seitz |
Collections: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes |
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